Istnieje kilka rodzajów spawania, odpowiednio również wyróżnia się akcesoria spawalnicze. Otóż oprócz klasycznej metody spawania MIG/MAG, można też zastosować tak zwane lutospawanie. W czym jest ono lepsze od wcześniej wymienionej techniki? O tym przekonamy się już za chwilę.

Niska temperatura spawania

akcesoria spawalniczeW przypadku blach o niewielkiej grubości, a takie mamy w większości samochodów, bardzo ważna jest jak najniższa temperatura spawania. Ma ona bezpośredni związek z prądem spawalniczym, dlatego też poszyć aut nie pospawamy za pomocą metody MMA, czyli z użyciem elektrody otulonej. Konieczne jest stosowanie techniki MIG/MAG, ponieważ ma ona możliwość ustawienia o wiele niższego prądu, przez co cienkie blachy nie ulegają uszkodzeniom. Jednak to jeszcze nie jest wszystko, ponieważ spawanie blach o grubości poniżej jednego milimetra musi być wykonywane punktowo. Chodzi to rozkład energii cieplnej, której zbyt dużo nie może przejąć spawany element. Dojdzie wtedy bowiem do mocnych naprężeń i blacha nam się zwyczajnie pofaluje jak harmonijka. Stąd też musimy spawać punktowo, przez co powierzchnia nie wygląda ładnie. Trzeba ją bardzo mocno zeszlifować, a następnie nałożyć masę szpachlową, by móc później położyć na tym wszystkim lakier.

Rozpoczynamy lutospawanie

Można jednak wykorzystać zupełnie inną metodę łączenia blach, która nie ma większości powyższych wad. Jest to tak zwane lutospawanie MIG/MAG. Zauważmy, że również występuje tutaj oznaczenie identyczne jak przy poprzedniej technice. Dlaczego tak jest? Otóż do lutospawania wykorzystuje się bardzo podobne spawarki jak również podobną technikę podawania drutu spawalniczego, jak właśnie w technice MIG/MAG. Drut jest miedziany, a gaz osłonowy to najczęściej argon. Ma on bardzo specyficzne właściwości, dzięki czemu prąd spawania może wynieść zaledwie kilkadziesiąt amper. Dodatkowo potrzebne są te same akcesoria spawalnicze, które znajdziemy tutaj https://www.weldcut.pl/pol_n_Akcesoria-spawalnicze-228.html. Oprócz tego spawanie tego typu powoduje, że topi się przede wszystkim same elektroda miedziana, a sama blacha w minimalnym stopniu. Znacznie zmniejsza to naprężenia cieplne, prawie wykluczając możliwość pofalowania się materiału. Jednak najważniejszym jest to, że spaw bardzo ładnie rozlewa się i zajmuje całą spoinę. Nawet wykonując go punktowo, uzyskujemy niemal idealnie gładką powierzchnię.

Spawy wykonane za pomocą techniki lutospawania MIG/MAG wystarczy tylko delikatnie zeszlifować i już mamy gładką powierzchnię. Nie ma konieczności używania szpachlówek, można od razu kłaść lakier. Stąd też spawanie tą techniką jest bardzo popularne w przemyśle samochodowym, ponieważ można za jego pomocą dokonywać bardzo ładnych i precyzyjnych napraw blaszanego poszycia aut, dodatkowo nie ma potrzeby zakupu dodatkowych akcesoriów spawalniczych.